Beskæftigelse

af | 22.04.2022 | Politik

Den letteste vej til øget beskæftigelse er at tiltrække flere virksomheder og dermed øge udbuddet af arbejdspladser. Derfor bør vi også udnytte vores geografisk fordelagtige placering til at tiltrække virksomheder over en bred kam og ikke være snæversynede.

Vi ser gang på gang, at Fredericia på beskæftigelsesområdet halter langt efter i region Syddanmark, og landsplan. Indsatsen indtil nu har slået fejl. Høj ledighed og mange på langvarig overførselsindkomst skal ikke være en del af Fredericias identitet.

Derfor skal vi intensivere samarbejdet med de lokale virksomheder. Vores dygtige medarbejdere på jobcentret skal have mere frihed og handleret, så de kan få lov til at vurdere, hvor der skal sættes ind, og hvor indsatsen er spild af tid og dermed penge. Mange, der kommer forbi jobcentret i kortere perioder, ønsker jo faktisk bare at finde et job hurtigst muligt, og ofte er en indsats her fuldstændig uden effekt. De, som ikke selv kan komme i beskæftigelse, skal have en meningsfuld indsats og aktivering. De, som ikke ønsker at bidrage til fællesskabet, skal forstå, at man skal yde, før man kan nyde. Vi mener, at alle har et potentiale for at bidrage til samfundet med de ressourcer, de har.

Der er brug for alles bidrag, og der skal derfor være sammenhæng mellem at tiltrække flere virksomheder og få flere i job. Bliver man ledig, skal vejen tilbage til et job være kort og smidig. Vi ønsker digitalisering af en stor del af jobcentret, men vi er også digitaliseringskritiske, da vi skal gøre meget mere ud af den menneskelige kontakt. Digitalisering skal smidiggøre sagsbehandlingen og frigøre ressourcer til mødet med den enkelte borger.

Vi ønsker et arbejdsmarked for alle, også de borgere, der har begrænset arbejdsevne. Derfor skal Fredericia også stå stærkt, når det gælder socialøkonomiske virksomheder. Vores ambitioner på beskæftigelsesområdet indeholder derfor også en strategi for socialøkonomi.

Socialøkonomiske virksomheder løfter en væsentlig samfundsmæssig opgave, hvor der skabes plads til blandt andet personer i fleksjob. Der er et stort og uudnyttet potentiale i socialøkonomiske virksomheder, hvor kombinationen af forretning og socialt ansvar kan bidrage til vækst inden for både erhvervslivet og beskæftigelsen.

Konservative i Fredericia - politik for beskæftigelse

Det konservative folkeparti vil

N
Sikre en målrettet beskæftigelsesindsats tilpasset den enkeltes behov og potentiale